Späckfull Schema Varje Vecka...

Så har det varit sen jag började skolan i september. För de som inte hängt med tidigare så läser jag en restaurang utbildning på komvux i Borås. Jag och mina kära vänner som också gör detta håller hus  på Militärpalatset vid Regementet. Där lagar vi veckans luncher för våra gäster och har jättekul ihop :) Tidigare har det varit endast tre anställda men sen förra året har Ultra education tagit över och utbildar elever till kock, med andra ord är vi ett par stycken nu ;) Har du vägarna förbi?? Kom in i värmen och luncha hos oss !!

Ja, så man vaknar runt 05:00 på morgonen för att lära sig laga massa mat och även lite bakning m.m. Men jag kommer fortfarande inte hem utan jag pendlar även till Göteborg där jag har fått jobb sen en månad tillbaka efter skolan samt helger. Där jobbar jag som telefonförsäljare. Måste säga att det är kul även om just den yrken inte uppskattas av många, och folk som hela tiden tackar nej till en! Efter jobbet blir det raka vägen hem till käraste Borås! Ja, ni kan lista ut att jag varför jag inte haft tid med bloggandet ett tag. Men snart ska jag ändra schema på kvällarna så jag kan vara hemma lite också.

VECKANS SCHEMA

MÅNDAG;

Vi i grupper har självklart olika positioner som alla andra restauranger har. Igår fick jag stå vid bakningen för första gången. Där ska man baka bröd till lunchen till gästerna så klart, även baka goda kakor/dessert. Jag bestämde mig iallafall för att baka min mors sesambröd som blev succe :) När jag ändå hade sesam i brödet körde jag det som tema till desserten. Då det blev sesamkakor. Vi gjorde även vetebröds krans :) Till lunchen blev det pytt i panna med rödbetor och smörgåsgurka, mustig fisk & skaldjursgryta med fänkål & pernod, wokade grönsaker i thaicurrysås m. kokos och ris (Vegetarisk). Vi har också något som kallas för veckans pastarätt och denna veckan är det spagetti carbonara... Caessarsallad är också en rätt som finns hela veckan :)

Efter all mat/ städ/ diskning blev det och jobba, ta av sig kockrocken och tänka/ladda om! Gick super på jobbet får jag säga dock så blev jag super trött men det e ju vanligt :)

TISDAG

Idag blev det upp före tuppen, tror nog att jag var före Lee i köket idag (han som sköter kassan). Idag fick jag och 5 andra stå vid dagens lunch. Först tänkte jag byta position då jag tänkte att vi var för många men jag fick inte som tur var. Det var ju tillräckligt och göra. Laga all mat och hålla tiden, samt så började vi tappa folk. Den ena efter den andra blev vi iallafall fyra kvar. Att stå vid Dagens innebär att laga allt som står på menyn. Isterband med gräddstuvad potatis & grovsenapsås, Fjärillax med potatis & vitvinssås m. dill, Vegetarisk rösti som innebär ostgratinerad rotfruktsplättar & Veckans pasta fick vi stå och laga denna tisdag.

Mer jobb blev det inte för mig efter skolan, bestämde mig före frukost att
jag skulle ringa chefen & sjukanmäla mig. Nu blir det till och vila och sova tidigt!

ONSDAG

Imorgon blir det Viltköttbullar med svart vinbärsgele & spätzle, Jansons frestelse med ägghalvor, Vegetariskt Jansons frestelse med ägghalvor... :) Jobba i Göteborg sedan på kvällen...

TORSDAG

Soppbuffe med efterätt, kokt torsk med äggsås, Vegetarisk soppbuffe med efterätt, veckans pasta.
 
FREDAG

Vitlök timjanmarinerad lammstek m. balsamicosky, fiskgratäng på elevernas vis, Vegetarisk lasange, Veckans pastarätt. Inte blir det jobb efter... för då kankse det blir "After work" med mina kära skolkamrater??? 

(Eftersom man aldrig vet om framtiden så kommer jag försöka uppdatera veckan, samt ta lite kort!)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0