Nya favoriter

stuvad spenat, purjo och kålrabbi. saffranskokt squash. blomkål på polsk vis. strimlad bacon med heri convert (vet inte hur man stavar till det, men hoppas ni förstår vilken grönsak ja menar). Brässerad Andivier. Ja det blev grönsaks rätter idag med. :)

Tänkte dela med mig lite recept som vi lagat idag, och som jag tyckte om mest.

Stuvad Kålrabbi

Blancherade tärnade kålrabbi
Lite smör
Finhackad gullök
Grönsaksbuljong
Sauce a la crém (vit grundsås (bechamel) som du kokar me grädde en liten stund)

Fräs löken och tillsätt kålrabbi. Tillsätt lite buljong och sist sauce a la crém. salta och peppra.

På bilden är det dock ingen stuvning. men så ser kålrabbi ut! Mycket udda men utsökt grönsak!



Heri covert & Bacon

heri covert
strimlad bacon
finhackad lök
skirat smör
muskotnöt
grönsaksbuljong
salt
peppar

Fräs bacon så den får färg, in me heri coverten och låt det fräsa nån minut innan du tillsätter löken. I med buljongen och låt det reducera. tillsätt riven muskotnöt och peppar. Om det behövs, salta.



Blomkål på polsk vis

skirat smör
stekt bacon
blancherad blomkål
hackade kokta ägg
riven färsk bröd
hackad persilja

Innan du börjar, tänk attdet mesta allt ska vara lika delar. Blanda skirat smör ( var försiktig), bacon, riven färsk bröd, persilja och ägg till en röra, tillsätt blomkålen. Peppra röran och salta om det behöv! Detta ska ni prova!
Tyvärr har jag ingen bild på det.

Imorgon blir det buljonger, och filéa rödspätta så mycket vet jag. Ha en fin fortsättning!

Kommentarer
Postat av: [ F o t o - V a r d a g ]

läckert =)



Hoppas du får en kanonhelg och att allt är bra med dig? =)

2010-08-20 @ 09:25:52
URL: http://ninnzanlee.blogg.se/
Postat av: Mona

ge mig½½

2010-08-21 @ 10:47:12
URL: http://jagmona.blogg.se/
Postat av: Shano

Mona, kom till mig så ska du få! :) nä men skulle vara kul om du kom o hälsa på nån dag innan skolan börjar för dig! saknar dig!

2010-08-21 @ 14:08:01
URL: http://shanoo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0