Vi börjar med Grönsaker

Uppe före tuppen, pigg och tänkte mycket på att jag ville komma fram till skolan så fort som möjligt för och få i mig kaffe. Här hemma har jag ingen riktig kaffe, Cecilia jag bor ihop med dricker inte det, och jag orkar inte köpa en ny kaffebryggare just nu. Det tog en timme och en kvart i varje fall. Väl i skolan samlades vi i klassen och gick igenom Grönsakersrecept och vad man ska tänka på osv. Vi lärde oss en del grönsaksrätter, som i övrigt var utsökt!

RECEPT

Sauce Mornay

Gör beachamel (vit grundsås); Lika delar smör och mjöl som du vispar ihop i en kastrull och sedan tillsätter mjölk, lagerblad, nejlika, salt och peppar och silar av.

I Bechan tillsätter du (ca 1 dl om du har en halv liter sås) vispgrädde, 60 gram riven gratängost och lite riven muskot. Ta bort såsen från plattan och sist tillsätter du 3 st äggulor och rör om. Denna sås används till att gratinera. Idag blev det blomkål, som vi först blanchera.


sist men inte minst lite gratängost på innan den går in i ugnen.

Glaserade morötter (eller Vichi morötter)

Morotslantar
1 stor klick smör
halv finhackad gullök
½ dl grönsaksbuljong
½ msk råsocker
salt och peppar

Fräs smör och löken i en sauters utan färg, in med morötterna och fräs lite. tillsätt råsocker och sedan buljongen. Låt det reducera lite och salta och peppra lite. Servera gärna en köttbit till!


Jag och min klasskamrat som jag jobba ihop med idag åt ju självklart
upp allt idag, men som tur var kom jag på och ta fram kameran
innan vi hann äta upp dessa slantar som finns kvar :)

Mer recept kommer...


Kommentarer
Postat av: Mona

den där såsen lät ju riktigt gott!

2010-08-17 @ 21:02:23
URL: http://jagmona.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0